پمپ دیافراگمی Graco Husky

پمپ دیافراگمی Garco Husky

پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی، از خانواده پمپ های با جابجایی مثبت بوده، که با نام های پمپ پنوماتیک یا پمپ بادی نیز شناخته می شود. این پمپ ها در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی، حفاری، نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارند.

برندGraco Husky
کشورهای سازندهآمریکا
بدنهاستنلس استیل 316، آلومینیوم، پلی پروپیلن، پی وی دی اف یا کاینا و ستال
_

پمپ دیافراگمی Graco Husky

پمپ دیافراگمی Graco Husky

پمپ دیافراگمی Graco Husky در سایزهای ¼   تا 3 اینچ و در مدل های هاسکی 205 ،307،515 ،716، 1050 ،1590،2150 و 3300 تولید می شوند.

این پمپ ها بسته به سایز خود دارای دبی 19 تا 1000 لیتر در دقیقه هستند. در این پمپ ها نسبت فشار هوای ورودی به فشار خروجی پمپ، یک به یک بوده، و این سری از پمپ های هاسکی می توانند نهایتا تا هشت بار فشار را ایجاد کنند. البته تولید سفارشی این پمپ ها به نسبت یک به دو، که با هشت بار فشار ورودی، 16 بار فشار خروجی ایجاد می کند نیز امکان پذیر است.

انواع پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی

 

 

 

متریال به کار رفته در پمپ دیافراگمی Graco Husky

متریال بدنه پمپ دیافراگمی Graco Husky غالبا از مواد استنلس استیل 316، آلومینیوم، پلی پروپیلن، پی وی دی اف یا کاینا و ستال ساخته می گردد. هر یک از این متریال قابلیت های ویژه ای به پمپ داده و آن ها را برای شرایط کاری مختلف، قابل استفاده می کنند.

قطعات داخلی پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی نظیر دیافراگم ها و بال ولو ها از متریالی چون تفلون، هایترل، سنتروپرن و نئوپرن ساخته می شود.

 

اجزای تشکیل دهنده و نحوه کار پمپ دیافراگمی Graco Husky

پمپ گراکو سری هاسکی از یک منیفولد، یک قسمت میانی و یک هوزینگ تشکیل شده است. قسمت میانی این پمپ ها محل اتصل خط ورودی هوای کمپرسور به پمپ است. پس از اتصال خط هوای فشرده به پمپ، هوا توسط شیر سه راهی که در قسمت میانی قرار گرفته است، در پشت دیافراگم ها وارد می شود.

فشار هوای ورودی و انباشته شدن هوا در پشت دیافراگم ها، سبب حرکت و جابجایی دیافراگم ها به سمت چپ و راست شده و نتیجه این امر مکش سیال به قسمت منیفولد و هوزینگ های پمپ و در مرحله بعد انتقال و پمپاژسیال را به دنبال دارد.

دیافراگم ها در قسمت هوزینگ پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی قرار گرفته و چهار عدد شیر توپی یک طرفه در محل اتصال منیفولد به هوزینگ قرار دارد. که وظیفه این شیرها عدم برگشت سیال از هوزینگ به خط مکش است. در این پمپ ها قسمت هوزینگ، منیفولد ، دیافراگم ها و بال ولوها در ارتباط مستقیم با سیال پمپ شونده هستند.

 

انتخاب پمپ دیافراگمی گراکو سری هاسکی

برای انتخاب پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی مناسب علاوه بر دبی و فشار مورد نیاز، بایستی به خواص فیزیکی و شیمیایی سیال، ویسکوزیته و دمای سیال پمپ شونده، توجه ویژه ای داشت. البته با توجه به اینکه دیافراگم های این پمپ ها غالبا از متریال پلیمری ساخته شده اند، آن ها نهایتا می توانند تا دمای در حدود 90 الی 100 درجه را، بر اساس متریال تفلون یا PVDF ، تحمل کنند.

ویژگی های پمپ های دیافراگمی

از ویژگی های پمپ دیافراگمی Graco Husky می توانیم به قابلیت خود مکشی، انتقال مواد شیمیایی نظیر انواع مواد نفتی و الکلی، انواع اسیدها و بازها و سیالات حاوی ذرات جامد، و همچنین قابلیت انتقال سیالات دو فازی اشاره کنیم.

همچنین در این پمپ ها، به دلیل عدم استفاده از الکتروموتور، قابلیت ضد انفجار بودن وجود دارد. به علاوه، برخی از نمونه های سفارشی این پمپ ها، دارای دو ورودی در قسمت مکش و یک خروجی می باشند. این پمپ ها می توانند دو سیال مجزا به درون خود را مکش کنند، و بعد از ترکیب شدن دو سیال با هم، توسط تک خروجی موجود، آن را به بیرون پمپاژ کنند.

برخی مدل های دیگر، دارای دو ورودی و دو خروجی مجزا هستند. این نوع پمپ ها از خانواده پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی، قابلیت پمپاژ دو سیال مجزا را دارند. این ویژگی منحصر به فردی ست که در هیچ یک از پمپ های دیگر یافت نمی شود.

در پمپ های الکتریکال به علت تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، حرارت تولید می شود. در مکان هایی که از نظر دمایی اهمیت دارند، پمپ های دیافراگمی، به خصوص پمپ دیافراگمی Graco Husky، بسیار مناسب هستند.

نصب و راه اندازی پمپ دیافراگمی Graco Husky

برای نصب پمپ بادی، که در اینجا پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی مورد بحث است، بایستی خط هوای فشرده را به پمپ متصل کرد تا پمپ راه اندازی شود. البته به دلیل حرکت رفت و برگشتی دیافراگم ، باید پمپ در محل خود، ثابت شود.

همچنین باید توجه داشت که میزان فشار هوای ورودی به پمپ، از مقدار مجاز تعیین شده توسط شرکت سازنده، بیشتر نباشد. چرا که در صورت افزایش فشار هوای ورودی، شیرهای انتقال دهنده هوا و همینطور دیافراگم، آسیب می بینند.

پمپ دیافراگمی به دلیل حرکت رفت و برگشتی دیافراگم، روی بدنه خود الکتریسته ساکن ایجاد می کند. که با اتصال بدنه به خط ارت، باعث تخلیه الکتریکی می شود.در صورت عدم اتصال، امکان انفجار و آتش سوزی وجود خواهد داشت. پس در هنگام نصب دقت به این نکته الزامی است.

در نصب پمپ دیافراگمی Graco Husky، توصیه می شود جهت کنترل فشار هوای ورودی و همچنین فیلتراسیون خط هوا، از یک واحد مراقبت یا فیلتررگلاتور در محل اتصال خط هوای فشرده به پمپ ، استفاده شود.

در الکتروپمپ آب صنعتی، با نوع دیگری از پمپ ها آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی: پمپ دیافراگی یامادا.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست