اجزا پمپ آب خانگی و تعمیر آن

معرفی پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی در انواع مختلف، به منظور تقویت فشار آب در ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

پمپ آب

پمپ آب خانگی نیم اسب برای استفاده در یک ساختمان تک واحدی، پمپ آب خانگی یک اسب برای دو تا چهار واحد، یک و نیم اسب برای چهار تا 8 واحد مناسب می باشند. به همین ترتیب هر چقدر میزان اسب بالاتر باشد، پمپ برای واحدهای بیشتر پاسخگو است.

دستگاهی به نام ست کنترل، وظیفه خاموش و روشن کردن پمپ را به عهده دارد. به این صورت که وقتی آب باز می شود، ست کنترل، پمپ آب خانگی را روشن کرده و زمانی که آب بسته می شود، پمپ نیز قطع می گردد. درجه نیز یکی دیگر از وسیله هایی ست که برای استفاده از یک پمپ آب خانگی مورد نیاز است. این وسیله به ما اجازه می دهد، فشار آب را نسبت به چیزی که می خواهیم، تنظیم کنیم.

کلید اتومات، در انواع مختلف در بازار موجود می باشد. به عنوان مثال کلید اتومات 2 تا 11 بار که مورد استفاده در ساختمان های 4 تا 8 واحدی ست، و کلید اتومات 1 تا 6 بار که ساختمان های یک تا 4 واحدی را پوشش می دهد.

منبع تحت فشار، دستگاه دیگری ست که به همراه پمپ، نصب و راه اندازی می شود. منبع 24 لیتری قابل استفاده برای یک تا چهار واحد است. منبع تحت فشار ، متناسب با افزایش تعداد واحدها، بزرگتر و پرقدرت تر می شود؛ 28، 40، 60، 80 و 100.

نحوه عملکرد پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی معمولا به دو روش بسته می شود: با ست کنترل و با منبع تحت فشار.

روش اول، ست کنترل:

زمانی که ست کنترل روی پمپ بسته می شود، همانطور که پیش تر گفته شد، وظیفه روشن و خاموش کردن پمپ را به عهده می گیرد. واشر دیافراگمی که در درون ست کنترل وجود دارد، باعث می شود وقتی جریان آب وصل است، عمل کرده و به پمپ فرمان روشن بودن می دهد. و همین طور در زمان قطع جریان برق، دستور می دهد تا پمپ نیز خاموش شود. بدون استثنا در همه ست کنترل ها یک شیر یک طرفه وجود دارد که برای جلوگیری از برگشت آب تعبیه شده است. این باعث می شود که بعد از باز کردن شیر آب، بلافاصله فشار آب خوب داشته باشید.

از مزایای ست کنترل می توان به کوچک بودن آن اشاره کرد. جای کمی می گیرد و نیاز به سرویس ندارد. به این معنی که از زمان نصب تا زمان خراب شدن، از آن استفاده می کنید.

از نکات منفی آن ، تاخیری ست که در زمان فشار آب ایجاد می کند. به هر تعداد که طبقات ساختمان بیشتر است، این تاخیر افزایش می یابد. به بیان ساده، وقتی شیر آب باز می شود، ممکن است فشار آب با چند ثانیه تاخیر افزایش پیدا کند. نکته منفی دوم برای ست کنترل، نداشتن عمر مفید مناسب است. به عنوان مثال پنتاکس از بهترین مدل های ست کنترل، در بازار ایران است که ممکن است فقط یک ماه، عمر مفید داشته باشد. در صورتی که یک برند ناشناخته تا چند سال سالم بماند و کار کند.

روش دوم، منبع تحت فشار : در بستن پمپ آب خانگی با منبع تحت فشار، یک پنج راهی برنجی نیاز است. این وسیله در صخامت های مختلف در بازار موجود می باشد. این پنج راهی در قسمت مشخص شده روی پمپ بسته می شود. در یکی از مجراهای پنج راهی، درجه نصب می شود که معمولا عددی بین 4 تا 6 را نشان می دهد و متغیر است. همانطور که گفتیم، درجه، میزان فشار آب را نشان می دهد. زمانی که جریان آب برقرار است درجه تا حداکثر 6 و در زمان قطع آب، عدد 4 و گاهی زیر 4 را نمایش خواهد داد.

کلید اتومات نیز در این روش کاربرد دارد. اتومات وظیفه روشن و خاموش کردن پمپ را بر عهده دارد. کلید اتومات نیز در یکی از سر های پنج راهی نصب می شود. در نهایت نیز منبع تحت فشار، در مجرای بالایی پنج راهی باید بسته و محکم شود.

زمانی که فلکه ورودی آب باز می شود، پمپ روشن شده و آب داخل منبع تحت فشار شروع به جمع شدن می کند. وقتی منبع تحت فشار پر شد ، پمپ آب خانگی خاموش می شود. زمانی که آب در حال ورود به منبع است، عددی که درجه نشان می دهد، بالا می رود و وقتی به 6 برسد، پمپ خاموش می شود.

این روش، بدون نوسان و تأخیر، همیشه فشار آب خوبی برای شما فراهم می کند. این به دلیل انرژی پتانسیلی ست که در درون منبع وجود دارد. اما نکته منفی این روش این است که  تعداد قطعات بسته شده روی پمپ زیاد است. پنج راهی، درجه، کلید اتومات و منبع تحت فشار. به همین علت ، امکان خرابی بالاست و حتما باید بین 3 تا 6 ماه، پمپ بازبینی و سرویس شود.

اجزا تشکیل دهنده پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی

پمپ ها از دو بخش اصلی محفظه حلزونی شکل و الکتروموتور تشکیل شده اند. الکتروموتور موتوری ست که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. این انرژی مکانیکی برای پمپاژ و حرکت دادن آب استفاده می شود.

پمپ آب خانگی، آب را از شبکه آبرسانی گرفته و آن را مکش می کند و از طریق خروجی و دهش، به سمت ساختمان انتقال می دهد.اجزاء پمپ آب سانتریفیوژ شامل موارد زیر است:

یک پروانه و محافظ است که در پشت الکتروموتور قرار گرفته است.

شافت که از چرخش روتور در الکتروموتور، به حرکت در می آید و کل طول الکتروموتور و محفظه را در بر می گیرد. شافت به پروانه متصل شده است. برخی از مدل های پمپ های گریز از مرکز، یک شفت مستقل برای قسمت الکترومتور دارد.

شافت های مستقل با استفاده از قطعه ای به نام کوپلینگ به هم متصل می شوند.

پمپ ها معمولا جایی برای بلبرینگ دارند که در آن، بلبرینگ یا یاتاقان قرار می گیرد.

شافت به داخل محفظه پمپ ادامه می یابد و وارد محفظه حلزونی می شود. سپس شفت به پروانه متصل می شود. پروانه توسط نیروی گریز از مرکز، مایعاتی مانند آب را از طریق یک لوله حرکت می دهد. پروانه در داخل محفظه حلزونی پمپ قرار گرفته است. پروانه محفظه پمپ، آب را به داخل می کشد و به بیرون فشار می دهد. بنابراین در قسمت محفظه حلزونی پمپ ، مکش و دهش داریم.

علائم خرابی پمپ آب خانگی

خارج نشدن آب: گاهی در برخی از پمپ های آب خانگی مشاهده می شود که به صورت موج دار یا ضربان دار از پمپ خارج می شود. اولین تشخیص در ارتباط با این مشکل، خراب بودن مخزن آب است.

کارکردن یکسره پمپ آب خانگی:  این مشکل زمانی قابل تشخیص است که صدای باز و بسته شدن کلید از درون پمپ به صورت پی در پی شنیده شود، اما آبی پمپاژ نشده و پمپ خروجی ندارد. در این صورت ممکن یکی از لوله های داخلی ساختمان دچار مشکلی مانند نشتی شده باشد یا اینکه خود پمپ دچار خرابی شده است. در هر صورت بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید تا این موضوع را برایتان به دقت بررسی کند.

فعالیت نکردن پمپ: زمانی که آب وارد پمپ می شود اما، با همان فشار سابق از شیر آب خارج می شود، نشان دهنده نقص در پمپ است. اگر میزان آب ورودی به پمپ از حد مشخصی پایین تر باشد، باید آن را بیشتر کرد. گاهی نیز مشاهده می شود که پمپ صدا می دهد اما از جریان آب خبری نیست، ممکن است ایراد از برق باشد. در نتیجه باید مسیر برق در پمپ بررسی گردد.

فشار غیر معمول آب: در صورتی که فشار غیر عادی در شیر آب منزل خود احساس کردید، باید علت را در درون پمپ جستجو کنید. عیب یابی پمپ باید توسط تعمیرکار انجام شود.

شرکت تکنو پمپاژ ارائه دهنده انواع پمپ مانند: پمپ صنعتی ، پمپ دیافراگمی ، پمپ اسید ، الکتروگیربکس ، الکتروموتور ، پمپ آب خانگی و … می باشد. برای سفارش میتوانید با شماره :09124044792 و 02133954900 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *