راهنمای خرید و انتخاب پمپ بادی

خرید و انتخاب پمپ بادی، مستلزم آگاهی داشتن از یکسری نکات و فاکتورها می باشد. ما در این مقاله بر آن شدیم، تا با ذکر این نکات، راهنمای خرید و انتخاب پمپ بادی (کمپرسور هوا) در بازار ایران را تهیه کنیم.

پیش از آن به سراغ نکاتی که در هنگام انتخاب پمپ بادی باید توجه کرد برویم، بهتر است کمی با این دستگاه سودمند در صنعت، آشنا شویم.

پمپ بادی یا کمپرسور هوا

انتخاب پمپ بادی

همانطور که می دانید، پمپ بادی، پمپی است که با نیروی باد کار می کند. پمپ بادی که نام دیگر آن کمپرسور هوا است، دارای کاربردهای فراوانی می باشد که بر اساس نوع آن متفاوت است. برای انتخاب پمپ بادی، بهتر است با انواع آن و کاربردهای هر یک آشنا شوید.

انواع پمپ بادی از لحاظ اندازه و قدرت، شامل پمپ بادی صنعتی، پمپ بادی نیمه صنعتی و پمپ بادی خانگی می باشد.

پمپ بادی صنعتی: گاهی برای برخی کارها، در بعضی صنایع، نیاز به یک منبع پرفشار از هوا می باشد. در کاربردهای مداوم و دائمی، این منبع پرفشار، توسط پمپ بادی صنعتی می تواند تامین گردد. این دسته از کمپرسورها دارای کاربردهای مفیدی در صنایع سنگین هستند و مجهز به بروزترین و پیشرفته ترین فناوری ها و تکنولوژی ها در عرصه پمپ ها می باشد.

برای انتخاب پمپ بادی مناسب، توصیه می شود که نیازهای خود را بشناسید و بر اساس آن ها، کمپرسور هوا را انتخاب کنید. پمپ بادی صنعتی بالاترین فشار هوا را ایجاد می کنند و دارای موتورهای 3 تا 6 اسب بخار (کمپروسورهای یخچالی) ، 3 تا 5 اسب بخار (کمپرسورهای سیلندری)، 3 تا 8 اسب بخار (کمپرسورهای تسمه ای) و 2 تا 4 اسب بخار ( کمپرسورهای بدون روغن) می باشد.

پمپ بادی نیمه صنعتی: پمپ بادی نیمه صنعتی دارای ابعادی بزرگتر از کمپرسور خانگی هستند. برای حمل آن ها بهتر است از چرخ ها و وسایلی از این دست استفاده شود. ویژگی و قابلیت های این کمپرسورها به اندازه ای هست که بتوان گفت نیازهای رایج مصرف کنندگان را تامین می کند. پمپ بادی نیمه صنعتی در کارهایی مانند بسته بندی، حکاکی، شیرینگ، رنگ کاری حرفه ای و … کاربرد دارد.

این کمپرسورها دارای موتورهای با قدرت 2.5 تا 3 اسب بخار(کمپرسور یخچالی)، 3 تا 4 اسب بخار( کمپرسورهای سیلندری و تسمه ای)، 1 تا 2 اسب بخار ( کمپرسور بدون روغن) هستند که در بین آن ها، پمپ های بادی یخچالی و بدون روغن، بی صدا می باشند. اگر در شرایطی هستید که به فشار هوای زیاد نیاز دارید، انتخاب پمپ بادی نیمه صنعتی گزینه ای عاقلانه است.

پمپ بادی خانگی: ساده ترین نوع و در دسترس ترین نوع کمپرسورهای هوا ، پمپ بادی خانگی که وزن کمی دارند و به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد. از جمله کاربردهای فراوان این پمپ ها می توان به شستشوی ماشین با فشار آب، شتستشوی موتور و دیگر قطعات خودرو با فشار نفت، بادگیری لوازم صوتی و تصویری، سم پاشی، باد کردن لاستیک دوچرخه ، موتور و اتومبیل، لوله بازکنی و … اشاره کرد.

قدرت موتور این پمپ های بادی نیز از 1.4 تا 1.5 اسب بخار برای کمپرسورهای یخچالی و 2 تا 3 اسب بخار برای کمپرسورهای سیلندری است.

 نکات و راهنمای انتخاب پمپ بادی

با شناخت انواع پمپ های بادی متوجه شدیم که پمپ بادی خانگی و نیمه صنعتی فشار هواب معمولی تا زیاد تولید می کنند و برای مصارف خانگی یا در کارگاه ها، به کار گرفته می شوند. در حالیکه که از پمپ بادی صنعتی به علت تولید فشار هوای بالا، در صنایع بزرگتر استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی برای آپارتمان.

برای انتخاب پمپ بادی چه باید کرد؟

تمام کمپرسورهای هوا دارای چند چند مشخصه مشترک هستند که خریدار باید در هنگام انتخاب پمپ بادی، این مشخصه ها را با هم مقایسه کرده و مطابق با نیازش، یک مورد را انتخاب کند. در ادامه قصد داریم شما را با این مشخصه ها آشنا کنیم:

  1. تعیین CFM مورد نیاز

Cubic feet per minute یا cfm به معنی مکعب در دقیقه، واحد اندازه گیری است که میزان هوای تولید شده توسط یک پمپ بادی را نشان می دهد. این مقدار نشان می دهد که یک کمپرسور هوا ، توانایی رساندن چه میزان فشار هوا به ابزار پنوماتیک ( در دقیقه) را دارد. سرعت جریان هوا در شیر ورودی در کمپرسور، تحت تاثیر مقادیری چون رطوبت ، گرما و شرایط باد است. از این رو می توان گفت، فشار جو روی cfm تاثیر دارد.

در هنگام انتخاب پمپ بادی، زمانی که گرینه های مختلف روی میز دارید، اگر در مورد cfm اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید یک تصمیم منطقی و خوب بگیرید. مقدار این متغیر برای ابزارهای پنوماتیک، به نوع و مدل آن ها وابسته است. اما یک قاعده کلی که از سوی سازمان استاندارد صنعتی وضع شده است می گوید: کمپرسور هوایی انتخاب کنید که 40 تا 50 درصد بیشتر از میزان مصرف انرژی مورد نیاز شما، تأمین کند. به این معنی که اگر سنگین ترین ابزار به cfm با عدد خاصی نیاز دارد، بهتر است شما کمپرسوری انتخاب کنید، که 40 تا 50 درصد بیشتر از cfm بتواند فشار هوا تولید کند. این کار باعث می شود شما پمپ بادی برگزیده باشید که برای مدت طولاتی ماندگار است و می توانید از آن استفاده های مفید داشته باشید.

توصیه دیگری که در خصوص این خصیصه باید گفت ، تعیین نیازهای cfm بر اساس دستگاهی است که قرار است کمپرسور هوا روی آن اجرا شود. در یک نتیجه گیری کلی گفته شده است که اکثر ابزارها به حدود 2 تا 13 cfm برای کار، نیاز دارند. مثلا یکی از ابزارهایی که برای کار به پمپ بادی نیاز دارد، آچار پنوماتیک است که به 2.5 cfm نیاز دارد. این مقدار می تواند بر اساس میزان فشار هوای لازم برای دستگاه، تا عدد 5 هم برسد. در حالی که مقدار cfm برای فیچی پنومانتیک عددی بین 8 تا 16، متغیر است.

در یک دسته بندی کلی ابزارآلات برای کارهای ساده مثل پیچ کردن و میخ کوبی به 5cfm نیاز دارند و در خصوص کارهای سنگین تر مثل برش و سنباده دو یا سه برارcfm بیشتر ضروری ست.

انتخاب پمپ بادی مناسب

  1. محاسبه کل هوای فشرده

پس از گذراندن مرحله قبل، تعیین cfm  برای هر یک از ابزارهای پنوماتیک، تمام عددهای بدست آمده را با هم جمع کنید. اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را شفاف تر بیان کنیم. فرض کنید شما به یک سنباده پنوماتیک با 16 cfm، اره بادی با 16 cfm، آچار پنوماتیک و میخکوب هر یک با 5 cfm و یک ایربراش با 15 cfm نیاز دارید. با جمع این اعداد شما به 57 cfm  نیاز خواهید داشت که می توان 20cfm را به عنوان نیازهای احتمالی بیشتر، به عدد 57 اضافه کرد و در کل با این شرایط و تفاسیر، 77cfm  عدد نهایی برای هوای فشرده مورد نیاز خواهد بود.

  1. محاسبه CFM

در پروسه انتخاب پمپ بادی، حال نوبت به این می رسد که برای یک چرخه کامل، cfm کلی که نیاز است برسیم. به طور مثال اگر خواسته شما این باشد که ابزارها در 70 درصد چرخه کار فعال باشند، باید کل عدد بدست آمده در نیاز قسمت قبل، یعنی نیاز هوای فشرده را در عدد 0.7 ضرب کنیم.

مثلا ما در مثال قسمت قبل به عدد 77cfm برای هوای فشرده مورد نیاز رسیدیم. برای محاسبه cfm  باید 77 را در 0.7  ضرب کنیم که در این صورت به 53.9 cfm می رسیم.

  1. تعیین PSI

PSI به معنی پوند در مترمکعب است که فشار هوا را اندازه می گیرد. هر چقدر این عدد بالاتر باشد، هوای فشرده درون مخزن فشرده تر است. اکثر ابزارهای پنوماتیک به PSI بین 90 تا 100 نیاز دارند.

  1. تعیین ولتاژ و فاز

یکی از اتفاقات ناخوشایند در حین کار با دستگاه های پنوماتیک ، سوختن فیوز است که باعث می شود چرخه کار نیمه رها گردد. برای جلوگیری از این اتفاق و موفقیت در انتخاب پمپ بادی، ولتاژ و فاز را بشناسید.

  1. تعیین اندازه مخزن

پس از مشخص کردن مقادیری که در شماره های قبل ذکر کردیم، حال باید اندازه مخزن را بدانید. در انتخاب پمپ بادی، تعیین اندازه مخزن به نوع استفاده شما از کمپرسور هوا بستگی دارد. برای استفاده در منزل مخزن 80 گالنی، استفاده در کارگاه ها مخزن حداقل 120 گالنی و برای استفاده در کارخانه ها و ابزارهای بزرگتر مخزن 240 گالنی ، انتخاب و استفاده می شود.

  1. در نظر گرفتن ماندگاری کمپرسور هوا

در انتخاب پمپ بادی، گزینه دوام و ماندگاری دستگاه بسیار با اهمیت است. چرا که خرید دستگاهی با طول عمر کم، هزینه شما را زیاد می کند و به همین ترتیب صرف هزینه اولیه ، حتی مقداری بیشتر، و خرید کمپرسوری با دوام تر، صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری را به دنبال خواهد  داشت.

  1. بودجه

قیمت کمپرسور هوا می تواند نقش تعیین کننده ای در انتخاب پمپ بادی داشته باشد. فاکتورهای زیادی مثل فشار و جریان، روغن کاری یا بدون روغن، طراحی و … روی قیمت نهایی کمپرسور هوا تاثیر می گذارد. به طور کلی کمپرسورهای رفت و برگشتی از کمپرسورهای گریز از مرکز ارزان تر هستند. پمپ های بادی دوار و گریز از مرکز ماندگارتر هستند.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، عوامل مهم دیگر نیز هستند که در هنگام انتخاب پمپ بادی می توان در نظر گرفت. عواملی مانند مقدار برق مصرفی کمپرسور، قابلیت حمل و نقل کمپرسور و توان موتور کمپرسور .

شرکت تکنو پمپاژ ارائه دهنده انواع پمپ مانند: پمپ صنعتی ، پمپ دیافراگمی ، پمپ اسید ، الکتروگیربکس ، الکتروموتور ، پمپ آب خانگی و … می باشد. برای سفارش میتوانید با شماره :09124044792 و 02133954900 تماس بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست