پمپ بادی چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ بادی

از نظر فنی ، پمپ بادی یا کمپرسورهای هوا ماشین هایی هستند که یک شکل از انرژی را به شکل دیگری تبدیل می کنند ، سپس می توانند در یک زمان دیگر ذخیره و استفاده شوند. اما نه توضیح مختصر و نه توضیحات دقیق تر زیر ، این اختراع – و تأثیر عمیق آن در زندگی ما – حق مطلب را ادا نمی کنند. به همین دلیل است که در سطح غیر فنی پاسخ به سوال “پمپ بادی چیست؟” این است: “ماشین هایی که بیش از هر اختراع دیگری دنیای ما را تغییر داده اند.”

آنچه ممکن است اغراق به نظر برسد، در واقع توصیف بسیار دقیقی از تأثیر پمپ های بادی بر جامعه ما – و به ویژه بخش صنعتی است. در کمتر از 150 سال از زمان ساخت اولین نیروگاه کمپرسور توسط مهندس اتریشی ، ویکتور پوپ ، هوای فشرده به قدری ضروری شده است که اکنون به عنوان برق چهارم همراه با برق ، آب و گاز شناخته می شود. تخمین زده می شود که 10٪ از کل برق مصرفی صنعت تولید، برای هوای فشرده مصرف می شود.

پمپ بادی

برای درک اهمیت هوای فشرده – و کمپرسورهایی که آن را تولید می کنند – ابتدا نگاهی دقیق به فیزیک آن می اندازیم. هوای فشرده شده به سادگی هوایی منظم است که به فضای بسیار کوچکتری وارد می شود. وقتی این اتفاق می افتد ، مولکول های آن سرعت می گیرند و به اصطلاح “انرژی جنبشی” ایجاد می شود. این انرژی جنبشی می تواند بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد یا بعداً ذخیره و آزاد می شود.

یکی از دلایل ضروری بودن هوای فشرده قابلیت انعطاف پذیری آن است. تقریباً هر صنعت به نوعی به هوای فشرده متکی است – از کارخانه های تولیدی گرفته تا اتومبیل ، کشتی و قطار ، سایت های ساختمانی تا بیمارستان ، هوای فشرده در اطراف آن استفاده می شود.

همچنین با وجود بسیاری از کاربردهای مختلف ، منطقی است که انواع مختلفی از پمپ بادی وجود داشته باشد. به هر حال ، كمپرسور كوچك و ساكتي كه مته دندانپزشك را تأمين مي كند ، نبايد با كمپرسور صنعتي كه کار كل كارخانه را راه می اندازد ، يكي باشد.

انواع و مدل های پمپ بادی

با این حال ، گزینه های زیاد یافتن کمپرسور مناسب برای افراد ساده را دشوار می کند. برای سهولت کار ، در اینجا مروری بر انواع مختلف فن آوری پمپ بادی خواهیم داشت.

ابتدا ، بیایید نگاهی به نحوه کار کمپرسورها بیندازیم. دو فناوری اصلی فشرده سازی وجود دارد:

پمپ بادی جابجایی مثبت حفره ای دارند که با هوای منظم (یا گاز دیگری در فشار اتمسفر) پر می شود. آن حفره سپس کوچکتر می شود ، به این معنی که همان مقدار هوا باید در فضای کوچکتر قرار گیرد و فشار و انرژی جنبشی آن افزایش یابد.

پمپ بادی دینامیکی با شتاب دادن هوا (یا گاز) با پروانه و سپس کاهش سرعت آن در دیفیوزر ، به افزایش فشار مورد نیاز دست می یابند.

پمپ های جابجایی مثبت بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و از فن آوری های مختلفی برای جابجایی هوا بهره می برند. کمپرسورهای پیستونی از یک حرکت رفت و برگشتی استفاده می کنند ، پمپ های پیچ دوار یک روتور و پمپ های اسکرول که به ندرت استفاده می شوند دارای یک روتور دوتایی هستند.

هر یک از آنها مزایا و کاربردهای مختلفی دارند.

پیش از هر چیزی، دسته بندی پمپ های بادی بر اساس سیستم روانکاری را خواهید دید. باید گفت بر اساس این معیار، کمپرسورها به دو نوع  تبدیل می شوند:

کمپرسور یا پمپ بادی با روغن:

بدین معنا این کمپرسورها باید روغن کاری شوند، حتی حین انجام کار. روغن کاری به صورت دوره ای باید انجام شود. روغن کاری باعث می شود دستگاه عمر بیشتری داشته باشد. همچنین از ویژگی های دیگر آن ها، وزن بیشتر و صدای کمتر نسبت به نوع بی روغن است. از این رو، بلند شدن سر و صدای پمپ، یکی از نشانه های نشتی روغن و یا نقص های دیگر خواهد بود.

کمپرسور یا پمپ بادی بدون روغن:

گفته می شود این کمپرسورها مجهز به روان کننده دائمی هستند و نیازی به روغن کاری ندارند. کمپرسور بدون روغن در هوای سرد بازدهی بهینه ای دارد، همچنین دارای وزن کمتر، قابل استفاده در تعمیرگاه ها و پارکینگ ها و  قابل اتصال به سیم کشی برق ساختمان است. در این پمپ ها فشار ثابت و غیرقابل کنترل می باشد.

پمپ بادی پیستونی:

پمپ بادی پیستونی

به عنوان مثال پمپ بادی پیستونی ، ماشین های نسبتاً ساده ای هستند که خرید آنها ارزان است. آنها غالباً راه حل مناسب برای عملیاتی با تقاضای هوای فشرده کم هستند. گنجایش این کمپرسورها بین 25 تا 1000 لیتر است. فشاری که توسط آن ها تولید می شود نیز بین 8 تا 10 بار است. یعنی 25 تا 50 لیتر در مصارف معمولی و 250 تا 1000 لیتر در مصارف صنعتی. اکثرا در مواردی که به کار و استفاده مداوم نیاز نیست، این نوع پمپ ها گزینه پیشنهادی هستند. کمپرسور بادی پیستونی با استفاده از یک میل لنگ هوای دارخل کمپرسور را فشرده می کند و در دسته کمپرسورهای بدون روغن قرار دارد.  در فرآیند تولید گازهای صنعتی، صنایع پلاستیک سازی، پالایشگاه ها، خطوط انتقال گاز و تولیدات فرآوری شده ، از پمپ باد پیستونی استفاده می شود

پمپ بادی روتاری:

پمپ بادی روتاری پیشرفته تر هستند و هزینه کل مالکیت آنها پایین است. آنها از نظر مصرف انرژی بیشتر هستند و می توانند هوای فشرده شده بسیار بیشتری تولید کنند. معمولا برای مصارفی که به فشار هوای بالای 1000 لیتر نیاز باشد، از این مدل پمپ ها استفاده می کنند. برای عمل فشرده سازی در پمپ های پیج روتاری، هوا از بین دو روتور می گذرد و به هوای فشرده تبدیل می گردد. این نوع پمپ ها به دو دسته یک پیچه و دو پیچه تقسیم می شوند که گفته می شود نوع دوم قدرت بالاتری نسبت به نوع اول دارد. از پمپ روتاری هم با روغن هم بدون روغن می توان کار گرفت. در صنایع غذایی به علت اینکه ممکن است باد خروجی همراه با روغن باشد، از نوع بدون روغن استفاد می گردد. از مزیت های استفاده از روغن در پمپ اسکرو یا روتاری، افزایش طول عمر قطعات و جلوگیری از استهلاک و آسیب دیدن در برابر گرماست. بنابراین هر چند می توان در کاربرد های دیگر نیز از پمپ بدون روغن استفاده نمود، اما ترجیح مصرف کنندگان، به غیر از صنایع غذایی، پمپ با روغن است.

قطعاتی مانند هواساز، الکتروموتور، plc، فیلتر، رادیاتور، مخزن جدا کننده روغن از هوا و تابلو برق ، قطعاتی هستند که بر روی یک شاسی به صورت کاور شده و مخفی سوار شده اند و در پمپ بادی روتاری، استفاده شده اند. همانطور که گفته شد، صنایع غذایی از مهم جاهایی ست که از پمپ بادی روتاری، بهره می برد. علاوه بر آن، جک چکش ها، انواع مته های پزشکی و آچار ضربه ای، از مواردی هستند که با به کار گیری پمپ بادی روتاری، فعالیت خود را گسترش داده اند.

از طرف دیگر ، کمپرسورهای دینامیک در درجه اول برای عملیات و کاربردهایی که به حجم بسیار بالایی از هوا نیاز دارند ، استفاده می شوند.

تفاوت فن آوری ها

علاوه بر اصل عملکرد پمپ بادی ، ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که نقاط قوت کمپرسور و چگونگی استفاده بهینه از آن را تعیین می کند.

روغنی در مقابل بدون روغن: هر برنامه ای به هوای با کیفیت بالا نیاز ندارد. به عنوان مثال ، تقریباً هرگونه هوای فشرده شده برای باد كردن لاستیك عمل می كند ، اما هوای فشرده شده ای كه با داروها یا مواد غذایی تماس می گیرد ، باید بسیار تمیز باشد و از مقررات دقیق برخوردار باشد. اولی “هوای انرژی” و دومی “هوای فعال” نامیده می شود. به طور کلی ، هوای انرژی باید تمیزی کمتری داشته باشد و یک پمپ بادی یا کمپرسور روغنی می تواند کار را برای ما انجام دهد. برای خرید و بهره برداری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است اما هوایی که تولید می کنند ، ردپای روغن دارد.

این باعث می شود که آنها برای برنامه های فعال هوایی که به هوای خالص تری نیاز دارند ، مناسب نباشند. در آن صورت ، کمپرسور بدون روغن انتخاب بسیار بهتری است زیرا هوای کاملاً تمیز تولید می کند.

کمپرسور پیستونی 1 مرحله ای یا 2 مرحله ای: کمپرسورهای پیستونی در دو نسخه وجود دارند و یا به صورت مدل های 1 مرحله ای یا 2 مرحله ای در دسترس هستند. برای مشاغل کوچک که به تأمین هوای مداوم نیاز ندارند ، یک نسخه ارزان قیمت با یک مرحله انجام می شود. با این حال ، برای کار با ابزارهای پرقدرت و تضمین تامین مداوم هوای فشرده ، پیستون 2 مرحله ای احتمالاً راه حل بهتری است.

درایو تسمه در برابر درایو مستقیم: كمپرسورهای تسمه محور در هنگام اطمینان بیشتر ، سهولت كار ، مقرون به صرفه بودن و قدرت انتخاب بهتری هستند. اگر برنامه ها از کمپرسور بخواهند سرعت و توان خود را تنظیم کند ، معمولاً درایو مستقیم ترجیح داده می شود.

سرعت ثابت در برابر درایو سرعت متغیر: در حالی که بسیاری از کاربردهای آن و استفاده گسترده از آن دلیل اصلی این است که هوای فشرده (و تولید آن) سهم زیادی از کل انرژی مصرفی در بخش صنعتی را به خود اختصاص می دهد ، یک عامل دیگر نیز وجود دارد: انرژی زیادی برای فشرده سازی هوا در حقیقت ، آنقدر زیاد که در طول عمر کمپرسور ، هزینه های انرژی قسمت عمده ای از هزینه مالکیت آن را تشکیل می دهد، که ما را به تفاوت کمپرسورهای درایو با سرعت ثابت و سرعت متغیر می رساند. همانطور که از نام آنها مشخص است ، مدلهای با سرعت ثابت فقط یک سرعت دارند. این برای برنامه های کاربردی یا عملیاتی که به جریان مداوم هوا نیاز دارند ، کارایی خوبی دارد (البته برای اتلاف انرژی ، بازهم کمپرسور باید با تقاضا مطابقت داشته باشد).

با این حال ، اگر یک سایت تولیدی دارای تقاضای هوا در نوسان باشد ، بسیار ناکارآمد است. در این موارد ، کمپرسورهای درایو با سرعت متغیر گزینه بسیار بهتری هستند. قیمت اولیه آنها بالاتر است اما ، از آنجا که با تطبیق سرعت کمپرسور با تقاضای هوا ، انرژی کمتری مصرف می کنند ، بسیار کارآمدتر هستند و هزینه مالکیت بسیار پایین را ارائه می دهند.

مطلب پیشنهادی : پمپ دیافراگمی .

تعمیر پمپ بادی

یکی از چالش هایی که مصرف کنندگان پمپ های بادی با آن روبرو هستند، تعمیرات این دستگاه در هنگام مواجه با خرابی هاست. مشکلاتی که در عملکرد پمپ بادی به وجود می آید، می تواند بسیار کوچک باشد و به سادگی حل شود، و یا می تواند حاد بوده و به تعمیرات زیادتری نیاز داشته باشد.

برای انجام تعمیرات، به ابزار و وسایلی نیاز است که کار را برای تعمیرکاران ممکن و ساده می کند. ابزاری مانند دستگاه جوش استیلن، میله برنزی، انواع آچار، نوار تفلون، عینک ایمنی، برخی قطعات یدکی کمپرسور مانند مانومتر، شیر خروجی، شیر یکطرفه و …، وسایلی هستند که با کاربردهایی که هر یک دارند، بخشی از تعمیرات را برای شما شدنی می کنند.

یک پمپ هوا می تواند با مشکلات متعددی رو به رو شود. تنظیم نبودن فشار هوا، روغن دادن پمپ، نشتی هوا، پر نشدن مخزن پمپ باد، به هم خوردن تنظیم میزان هوای درست شده پمپ باد، داغ شدن بیش از حد پمپ، از رایج ترین مشکلاتی ست که برای پمپ های به وجود می آید.

فروش پمپ بادی

کارکردهای فروانی که پمپ بادی در زمینه های مختلف مانند صنعت خودروسازی، صنایع غذایی، دندانپزشکی، لاستیک سازی و … دارد، باعث شده است که فروش این دستگاه ها، هر روز بیشتر از روز قبل، رونق بگیرند. فروشگاه های آنلاین و حضوری زیادی در سطح کشور هستند که انواع کمپرسورهای هوا در مدل ها و اندازه های متفاوت دارند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

با مراجعه به فروشگاه های آنلاین و یا حتی حضوری، می توان با شناخت ویژگی های هر کمپرسور باد و مقایسه آن ها با نمونه های همتا، همچنین در نظر گرفتن بودجه و نوع نیازی که کاربر دارد، مورد مناسب توسط کارشناس به مشتری پیشنهاد داده می شود. در خرید پمپ باد دانستن اطلاعات کافی بسیار با اهمیت است، زیرا در صورتی که پمپ خریداری شده مناسب با شرایط نباشد، دچار خرابی شده و نیاز مصرفی مصرف کننده را برآورده نخواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: الکتروپمپ آب صنعتی و پمپ چیست و چگونه کار می کند؟ .

شرکت تکنو پمپاژ ارائه دهنده انواع پمپ مانند: پمپ صنعتی ، پمپ دیافراگمی ، پمپ اسید ، الکتروگیربکس ، الکتروموتور ، پمپ آب خانگی و … می باشد. برای سفارش میتوانید با شماره :09124044792 و 02133954900 تماس بگیرید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *